2 marca, 2021

Warszawa Endokrynolog

Blog opisujący Warszawskiego endokrynologa

Białko

Białko, inaczej nazywane proteinami, jest podstawowym budulcem organizmu.

W przeciwieństwie do tłuszczy i węglowodanów, białka nie są przez organizm w żaden sposób magazynowane. Oznacza to, że muszą być na bieżąco dostarczane.
Odpowiednia ilość białek jest bardzo ważna, bo bez nich nasze ciało nie będzie prawidłowo funkcjonowało. Jakie jest zapotrzebowanie na ten budulec? U kobiet wynosi 0,7 grama na kilogram masy ciała dziennie, zaś u mężczyzn od 1 do 2 gramów na kilogram masy ciała w zależności od ilości wysiłku fizycznego. Oczywiście im więcej wysiłku, tym więcej zapotrzebowania. W przypadku osób ćwiczących, dobrym rozwiązaniem jest spożywanie białka syntetycznego czyli odżywek proteinowych. Pozwala to uniknąć spożywania ogromnych ilości pożywienia, celem uzupełnienia odpowiedniej ilości białka.

Niedobór białka w organizmie skutkuje zahamowaniem rozwoju, zmniejszeniem odporności, niemożnością regeneracji.

Skrajny niedobór białka powoduje kwashiorkor, chorobę, którą można zaobserwować między innymi w Afryce pod postacią głównie dzieci z wydętymi brzuchami, które są skutkiem uszkodzeń wątroby. Jednak nie tylko niedobór białka jest zły. Nadmiar tego budulca również nie pozostaje obojętny naszemu ciału. W przypadku zbyt dużej jego ilości w wyniku jego rozkładu powstaje dużo azotu i wapnia, co skutkować może nadmiernym obciążeniem nerek i wątroby. W przypadku długotrwałego utrzymywania się takiego stanu, dojść może do niewydolności nerek, wzrostu ryzyka osteoporozy i wystąpienia kamicy nerkowej. Białko kojarzy nam się głównie z mięsem. Warto jednak wspomnieć, że ten budulec można przyswoić również z roślin takich jak soja, biała fasola, soczewica, groch. Są to rośliny z których najlepiej przyswoimy proteiny. Białko to jednak głównie mięso, ryby, jaja, twaróg.
Z punkty widzenia diety, białko jest pożądanym składnikiem. Nie odkłada się w organizmie, pozwala zbudować mięśnie, przyspiesza metabolizm. Istnieje multum diet polegających na obniżeniu zjadanych węglowodanów, a zwiększeniu ilości białek. Należy jednak uważać na to by tego typu diety nie trwały zbyt długo z uwagi na możliwość uszkodzenia swojego organizmu przez przyswajanie zbyt dużych ilości protein. Możemy uchronić się przed tym spożywając posiłki zbilansowane, które nawet jeśli będą zawierały więcej białka niż mieliśmy w zwyczaju jeść, to będą miały w sobie również wymagana, minimalną ilość węglowodanów oraz tłuszczy.